WELKE RICHTINGEN KAN JE VOLGEN?Aanbod

Eerste graad

Tweede graad

Derde graad

Eerste graad (1ste en 2de leerjaar): A-stroom

Eerste leerjaar (1A)

Eindtermen die leerlingen willen voorbereiden op een actieve rol in de samenleving kan je niet realiseren met klassikaal onderwijs alleen. Je moet dan niet alleen theorie doorgeven, maar ook vaardigheden inoefenen en oplossingsmethodes leren gebruiken. Nog meer dan vroeger maken leerkrachten gebruik van verschillende werkvormen in hun lessen. Klassikale lessen, oefensessies, opzoekopdrachten, groepswerken, labolessen, eigen presentaties, korte papers, creatieve opdrachten, begeleid zelfstandig werk,…. Alles zal aan bod komen om onze leerlingen te laten groeien tot sterke leerders.

Onze lessentabel bestaat uit een brede waaier van verschillende vakken:

  • Tijdens de lessen Nederlands, Frans en Engels leren leerlingen communiceren in deze drie talen, analoog en digitaal. We scherpen hun lees- en leermotivatie, hun nieuwsgierigheid en hun kritische zin aan zodat zij vaardig worden in het verwerven van nieuwe en correcte kennis. We maken hen bewust van de historische en culturele context van taal en leren hen hoe ze taal kunnen gebruiken om zich uit te drukken.
  • Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en burgerschap leren onze leerlingen hoe het samenleven van mensen bepaald wordt door de tijd en de ruimte waarin zij leven. Uit de kennis van de samenlevingen uit het verleden en die in andere landen leren zij hoe zij vandaag als jonge burger kunnen functioneren in onze snel veranderende, veeleisende, complexe en diverse maatschappij.
  • Wiskunde, Natuurwetenschappen en Techniek vormen samen de STEM-vakken op onze school. Leerlingen ontdekken dat zij met de methodes van de wiskunde en de wetten van de natuurwetenschappen oplossingen kunnen bedenken en uitvoeren voor praktische problemen die zij in hun dagelijks leven meemaken. Zij leren denkend onderzoeken en experimenteren.
  • We maken tijd en ruimte voor kunst en cultuur tijdens de lessen Muzikale en Plastische opvoeding.
  • Tijdens de lessen Lichamelijke opvoeding ervaren leerlingen het plezier en belang van beweging. Ze bouwen een fysiek actieve en gezonde levensstijl op en koppelen aangeleerde kennis over en inzicht in gezondheidsbevorderend gedrag toe in hun eigen keuzes.
  • In het Groeilab maken we in september tijd om onze leerlingen te leren kennen en in te schatten wat ze reeds kennen en kunnen vanuit de basisschool. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben voor Nederlands en/of wiskunde, krijgen vanaf oktober remediëringslessen. Leerlingen voor wie deze vakken vlot lopen, verdiepen zich in een rotatiesysteem in de vakken van de basisvorming.
  • Het Talentenpad gebruiken we van september tot december om een stevige band op te bouwen tussen de klastitularis en zijn/haar klas en tussen de leerlingen onderling. Daarnaast maken we tijd om te leren leren en om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Vanaf januari kiezen leerlingen het Talentenpad dat aansluit bij hun interesses en volgen ze twee lesuren per week een keuzevak.
  • Wie wil, kan zich naast deze algemene vakken verdiepen in Latijn.

Als de ontwikkeling van elke leerling tot gezonde en zelfbewuste volwassene het einddoel van ons onderwijs is, dan moeten wij rekening houden met het leertempo van elke leerling. Niet alle leerlingen leren even snel en op dezelfde manier. Wij lossen dat voor het merendeel van de leerlingen op door verschillende werkvormen te gebruiken. Sommige leerlingen hebben op bepaalde momenten net iets meer aandacht nodig, wat extra hulp of nood aan bijkomende uitdaging voor taal of wiskunde, of wat meer of minder tijd om bepaalde basisbegrippen te verwerven. Daarom maken wij in de clusters “taal, communicatie en cultuur” en “STEM” structureel plaats voor differentiatie.

Voor andere leerlingen mag het tempo wat hoger of de instructie wat korter. Zij krijgen de kans om via het project Wijze Weters of een vakversnelling hun lessenpakket beter af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Bekijk de lessentabellen voor het eerste jaar.

Tweede leerjaar (2A)

  • Basisoptie Klassieke talen
  • Basisoptie Moderne talen en Wetenschappen
  • Basisoptie Economie & Organisatie
  • Basisoptie Maatschappij & Welzijn

Bekijk de lessentabellen voor het tweede leerjaar.

Tweede graad (3de en 4de leerjaar)

finaliteit doorstroom

  • Economische wetenschappen
  • Humane wetenschappen
  • Latijn
  • Moderne talen
  • Natuurwetenschappen

Bekijk de lessentabellen voor het derde en het vierde leerjaar (schooljaar 2025-2026).

Derde graad (5de en 6de leerjaar)

doorstroomfinaliteit

  • Economie – Moderne talen
  • Economie – Wiskunde
  • Humane wetenschappen
  • Latijn – Moderne talen
  • Latijn – Wetenschappen
  • Latijn – Wiskunde
  • Moderne talen
  • Moderne talen – Wetenschappen
  • Wetenschappen – Wiskunde

Bekijk de lessentabellen voor het vijfde en het zesde leerjaar (schooljaar 2025-2026).

Hier kan u de lessentabellen voor het zesde jaar, schooljaar 2026-2027 raadplegen.