GWP 2 Malmedy

GWP 2 Malmedy

Een terugblik door de leerlingen.

Even terug in de tijd en mijmeren over de week van onze tweedejaars in Malmedy. Hieronder kan je de verslagjes lezen die verschillende leerlingen schreven over de activiteiten de ze konden doen. Een uitgebreid foto-album staat op Smartschool.

Hoogteparcours

Leerlingen 2de jaar KAE doen hoogteparcours

Het tweede jaar van het Koninklijk Atheneum in Ekeren zijn op GWP in Malmédy waar een avontuurlijke activiteit te wachten staat.

Een van de meest avontuurlijke activiteiten was het hoogteparcours. Wij hebben een van de groepen geïnterviewd die het hoogteparcours deden. Aan de groep leerlingen werd uitgelegd hoe ze het pak moesten gebruiken tijdens het parcours. De uitleg was in het Frans. Maar door de demonstratie werd het allemaal wel duidelijk. De meeste onder hen vonden het niet eng of hadden stress maar, ze vonden het wel allemaal wel spannend. Meneer Van Wouwe nam het initiatief om als eerste te gaan. Het meest stresserende deel van het parcours was de ladder die zeer glad was ondanks het slecht weer. Uiteindelijk vonden de leerlingen het parcours zeer leuk.

Weer een nieuw leuk avontuur achter de rug.

Lars Rotsaert, Sen Huybrechts , Vincent De Decker

Leerlingen KAE doen hoogteparcours in regen

Deze ochtend gingen de leerlingen van KAE op hoogteparcours. Ondanks dat het parcours gevaarlijker was door de regen gingen ze toch door.

De eerste activiteit die op de planning stond voor de leerlingen was het hoogteparcours. Hiervoor moesten ze een klimgordel en een helm aandoen. Het was flink aan het regenen maar Milan Van San zei: ‘’Door de regen is het juist leuker omdat het parcours glibberiger is door de regen.’’ Het parcours is nog maar twee weken open en is een vernieuwing tegenover vorig jaar. Dennis Van Wouwe: ‘’ Ik vond het een heel tof parcours maar ik heb het nu wel koud en ik ben doorweekt.’’ Sommige leerlingen vonden het jammer dat het regende. Maar Mirthe Van Laer en Rosalie Vos zeiden: ‘’ Gewoon gaan en genieten!’’

Het was een leuke beleving voor iedereen ondanks de regen.

Lara Hertling en Charlotte Pedron

Tweede middelbaar van Atheneum Ekeren gaan op hoogteparcours in Malmedy.

Deze ochtend gingen enkele leerlingen op een hoogteparcours. De meeste leerlingen zijn op het lage parcours gegaan omdat ze hoogtevrees hadden en ze waren bang dat ze eraf vielen. 

De kinderen moesten vroeg opstaan voor het hoogteparcours, sommigen waren nog moe. Milan:” Ik hoop dat het hoogteparcour eng zal worden en als ik er zo naar kijk lijkt het niet eng.” Mathias:” De uitrusting zat heel strak en het is ook irritant . De begeleiders zeiden dat het hoogteparcours niet zo gevaarlijk is omdat je vast zit aan het touw. Één van de leerlingen zat vast aan een mini deathride omdat hij niet meer verder kon. Één van de leerkrachten had hoogtevrees maar is toch op het parcours gegaan. Dat is dapper. 

Deze ochtend was het een heel spannend en leuk hoogteparcours. De meeste leerlingen zouden dit nog een keertje willen doen.

Selma Zajmovic en Dayra Hido

Hoogteparcours in de regen

Op een regenachtige voormiddag gingen enkele leerlingen van het tweede jaar hoogteparcours doen. Het was een spannend avontuur, maar niet iedereen vond het leuk.

In Malmédy rond half tien gingen we enkele leerlingen en begeleiders interviewen. De meeste hadden er veel zin in maar Inara Abdelouafi zei: ” Het pak zit veel te strak en het regent.” Het kwam wel vaker voor dat leerlingen het pak te strak vonden te zitten. Gerben Vechter had een andere mening: “ Het is kei leuk, maar heel koud” We vroegen aan de begeleider Jeremy of het hoogte parcours doen gevaarlijk is met regenachtig weer. Zijn antwoord was: “ Non, ce n’est pas dangereux.” Daarna hebben we nog even staan kijken hoe de leerlingen zich vermaakten. 

Het hoogte parcours was nog maar het begin van een fantastische week in Malmedy.

Charisse Augustyns, Sien Peeters

Fakkeltocht

De techniekers van KAE in vuur en vlam

Binnen een paar dagen is het fakkeltocht. Ter voorbereiding maken de kinderen die optie techniek gekozen hebben de fakkels. Wij gaan vandaag eens een kijkje nemen bij de techniekers. We gaan een paar vragen stellen en kijken hoe de fakkels gemaakt worden.

 We zijn met veel kinderen op de fakkeltocht dus hoe gaat u dit aanpakken?

Meneer Deplée: “Gisteren deden we in kleine groepjes een wandeling maar, op een gegeven moment kwamen deze allemaal samen. Dus hebben de leerkrachten besloten om zeg maar in een groepje van 12 kinderen 1 begeleider te houden en 15 meter tussen elk groepje te houden. Ook is de begeleider verantwoordelijk voor de veiligheid, dus als er een fakkel te veel vuur vat zal de begeleider deze op de grond doven.”

Heb je al eens een fakkel gemaakt, of al eens een fakkeltocht gedaan?

Jill Doms: “Ik heb nog nooit echt een fakkel gemaakt, maar ik heb wel al eens een fakkeltocht gedaan.”

Is de uitleg van de meneer een beetje duidelijk?

Sinne Robersscheuten: “Ja, hij deed het ook goed voor en als ik sommige kinderen bezig zie, denk ik dat ze het wel door hebben.”

Wij danken de kinderen die de fakkels gemaakt hebben want hierdoor kunnen wij een toffe fakkeltocht beleven. We zagen de kinderen met veel plezier aan de fakkels werken en wij hadden zelf al zin om mee te doen.

Tharshika en Sam

Voorbereidingen fakkeltocht volop aan de gang

Deze voormiddag is een groepje fakkels gaan maken, voor onze fakkeltocht van woensdagavond. Ze werkten zo hard dat de vloer er van ging plakken. Er werden 2 leerlingen en 1 begeleider geïnterviewd.

 “Ik kijk ernaar uit!” zegt meneer Deplée met volle overtuiging. Ook de leerlingen zijn erg enthousiast over de fakkeltocht. “Ik heb al veel nagels scheefgeklopt, en ben dus geen handige Harry,” zegt Wout H. met een grijns. Als het hout gezaagd is, kan de stof vastgespijkerd worden, hier gaat het vaak scheef. Meneer Deplée zei ook dat de fakkeltocht een bindend moment is, omdat het vuur van fakkel naar fakkel wordt overgebracht. “Dit blijft elk jaar interessant!” Aranka en Bieke vertelden ons wat meer over hoe ze te werk gingen; “ Eerst moesten we het hout tot de juiste lengte zagen, dan de stof knippen. “ “Dit was het moeilijkste deel: De stof vastspijkeren,” aldus Bieke.” Nu de stof nog vastbinden en dan opnieuw.

Zeker een leuke activiteit en de moeite waard! Deze fakkels zijn belangrijk voor onze fakkeltocht, een dikke pluim aan de leerlingen die mee geholpen hebben!

Caliana Mommaers, Roos Cox en Lore Huskens

Fakkeltocht in de regen?

Woensdagavond staat er een fakkeltocht op de planning met de fakkels die de leerlingen die gekozen hebben voor techniek zelf hebben gemaakt. Maar de weersvoorspelling belooft echter roet in het eten te gooien…

Meneer Deplée heeft nog nooit meegemaakt dat de fakkeltocht niet door kon gaan vanwege de regen. Indien het niet door zal gaan zal meneer Deplée de fakkels meenemen naar school om er daar een wandeling in de oude landen mee te doen, maar we hopen natuurlijk dat de fakkeltocht door zal gaan!

Het maken van de fakkels is alleszins ook al een beleving op zich, dat kon je zien tijdens de les.

Echter niet iedereen is een fan van deze activiteit: Sinne Robersscheuten: ‘Ik heb eigenlijk helemaal niet voor techniek gekozen maar ik werd verplaatst omdat er teveel leerlingen voor PO kozen.’

Dries Palmers had iets anders verwacht toen hij voor techniek koos maar hij vindt het wel een leuke activiteit.’vernieuwende activiteit!’

We hopen natuurlijk van harte dat deze activiteit door kan gaan na het harde werk van de leerlingen!

Elise Husken, Jana Matthysen en Annabel Smeulders

Zullen de leerlingen het bos in brand steken?

Nee, de fakkels die daarvoor gebruikt worden zijn heel veilig want…

De leerlingen van KAE die in het 2e jaar zitten gaan op gwp naar Malmedy in de Ardennen en doen veel verschillende activiteiten en maken voor het vak techniek zelf fakkels onder begeleiding van Mr. Deplée en deze gaan ze ook meenemen op een heel leuke fakkeltocht. 

De activiteit gaat door op het gelijkvloers en het duurt ongeveer een uurtje. Voor de fakkels hadden ze het volgende materiaal nodig: houten lange stok, touw, lakens, nageltjes en olie. Deze opdracht kan je best in groepjes doen van twee of drie leerlingen. Gabriël Vandebril:’ Het was best wel gezellig’ en Febe Van De Weyer: ‘Ik had het nog nooit gedaan dus het was wel eens tof om te doen.’ Leerkracht Ruben Deplée: ‘Deze opdracht 3 jaar geleden gekozen en vindt het nog altijd even leuk.’ Wout Huybrechts: ‘Als we de fakkels ook echt gaan gebruiken wordt het nog toffer’

Vanwege het slechte weer gaat de fakkeltocht misschien niet door maar de leerlingen vonden het toch een leerrijke en toffe ervaring en zouden de activiteit nog wel eens een keertje willen doen. 

Nina Franken, Stien Uten en Ester Verschueren

EHBO 

Leerlingen van KAE krijgen EHBO cursus in Malmedy

Deze voormiddag kregen enkele leerlingen van onze school een cursus EHBO.

Rond 9u deze morgen startten de leerlingen met de cursus EHBO.  Voor de meesten was dit een eerste ervaring met reanimatie. De meeste leerlingen vonden dit leuk. “Het was een leuke ervaring maar een beetje saai”, zei Daphne De Poorter. De leerlingen mochten ook echte poppen reanimeren. “Het ging super goed en was zeer interessant.”, zei Elias Crestani. Ze leerden er onder anderen brandwonden verzorgen, 112 bellen en iemand te reanimeren. “Je moet op veel dingen letten: je houding, of de persoon in questie nog leeft en of de plaats veilig is.”, zei Jesney De Graaf.

De leerkrachten kwamen op het idee door de fakkeltocht van vorig jaar omdat als er iets mis zou gaan ze dan geïnformeerd zijn over wat je kan, mag en moet doen. “Ik vind het zelf ook zeker en vast belangrijk dat de kinderen weten wat ze moeten doen.”, zei mevrouw Van De Poel. 

De les van EHBO was zeer nuttig en gaan de leerlingen nog zeer lang onthouden.

Muze Geerts en Stella Van Trichtveldt 

De leerlingen van KAE leren levens redden onder grote druk

Deze week leerden de leerlingen van het Koninklijk Atheneum Ekeren in Malmedy hoe ze moeten reageren als er bv. een hartaanval wordt aangetroffen.

Heel de week leerden de leerlingen afwisselend hoe ze moeten reageren in noodsituaties. Ze leerden o.a. over reanimatie en brandwonden.We vroegen verschillende vragen aan leerlingen en leerkrachten.  Mevrouw Meynaerts vertelde ons:”Ik hoop dat ze dit niet vaak moeten gebruiken want dat betekent dat er iemand in een noodsituatie zit maar als het toch eens voorkomt weten ze een wat ze allemaal kunnen doen.” We vroegen wat ze het interessantste vonden uit deze les. “Ik vond de quiz het interessantste want dat ging over brandwonden en sommige informatie wist ik nog niet.”, zei Ward Gysbrechts. Hayley Landman dacht dat een mond op mond beademing altijd noodzakelijk was maar na de les kwam ze erachter dat dat niet zo is, met een simpele hartmassage kan je ook al een leven redden en ze vond het makkelijk om het uit te voeren wanneer ze alle stappen goed begrepen had. “Als je toevallig een EHBO-kist bij je hebt kan je met de trechter een hygiënischere mond op mond beademing uitvoeren”, zei mevrouw Meynaerts. Joeri Koganivotisch had dit al wel eens gedaan bij reddend zwemmen maar hij heeft toch nog wel wat bijgeleerd deze les. 

Deze week hebben veel leerlingen bijgeleerd over reanimatie in noodsituaties en brandwonden in de 3 verschillende graden.

Bieke Van Lommen, Marie Snijders en Marte Corrynen

Crea-workshop

Recyclerende en milieubewuste kunstenaars bij P.O. 

De kunstenaars in wording maakten bij P.O. een collage van natuurlijke en gerecycleerde producten. Wij interviewden mevrouw Kooymans over dit origineel project dat zij gestart heeft. 

“Ik verzin altijd mijn opdrachten zelf , geïnspireerd door andere kunstenaars.” Zegt mevrouw Kooymans. Ze vindt het belangrijk om de leerlingen kunstgeschiedenis mee te geven zodat ze nieuwe dingen leren kennen. Haar opdrachten worden dus ook niet meer dan drie keer herhaald. “ Ik wordt het zelf nog al snel beu!” Lachte ze. Zij vindt het zelf leuk om telkens nieuwe dingen te proberen. Opdrachten bedenken en research doen is voor mevrouw zelf ook creatief bezig zijn. Aan de ene kant is het een moeilijk proces omdat de leerlingen vele materialen moeten gebruiken maar aan de andere kant is het ook makkelijk omdat ze een simpel landschap moeten opbouwen. Ook valt P.O. goed in de smaak bij de leerlingen net als techniek. Hierdoor zijn de groepen gelijk verdeeld. 

De opdracht was milieubewust maar niet saai. De leerlingen waren heel enthousiast en vonden het  heel leuk om te doen. 

Febe Van de Wyer, Magaly Driessens, Marie Matthieu